ساكشن ترشحات ريه از بيني در مشهد : ساكشن ترشحات ريه از بيني يك روش درماني است كه براي افرادي كه با مشكلات تنفسي مانند برونشيت، آسم، يا عفونت ريه دست و پنجه نرم مي‌كنند، مفيد است. در اين روش، از يك دستگاه خاصي استفاده مي‌شود كه ترشحات و افزايش ترشحات ريه را از بيني جمع‌آوري مي‌كند. با كمك اين دستگاه، ترشحات ريه و مخاط از بيني خارج شده و راه هواي تنفسي باز شده و بهبود مي‌يابد. اين روش براي برطرف كردن علائم بيماري و بهبود عملكرد تنفسي بيماران مفيد است.

(تخليه ترشحات ريه-ساكشن ريه بيمار كرونايي-ترتيب ساكشن دهان و بيني-آموزش ساكشن-مراقبت هاي پرستاري در ساكشن-دستگاه تخليه خلط ريه-ساكشن تراكئوستومي-نحوه ساكشن بيمار)

 

 ساكشن ترشحات ريه از بيني در مشهد :  مركز شبانه روزي خدمات پزشكي و پرستاري سروش يكي از بزرگترين افتخاراتش اين مي باشد كه در اعزام نيرو جهت هرگونه خدمات و اعلام نيازهايي از جمله (تخليه ترشحات ريه-ساكشن ريه بيمار كرونايي-ترتيب ساكشن دهان و بيني-آموزش ساكشن-مراقبت هاي پرستاري در ساكشن-دستگاه تخليه خلط ريه-ساكشن تراكئوستومي-نحوه ساكشن بيمار) بسيار دقيق مي باشد چرا كه اين مركز 1- كارشناسان اعزامي مركز پرستاري در منزل سروش از نيروهاي با سابقه كار بيمارستان هستند 2- مراقبين كه به منازل اعزام مي‌شوند، افراد متعهد، مجرب و آموزش ديده هستند 3- مراقبين كه به منازل اعزام مي‌شوند، تحت پوشش بيمه حوادث قرار مي‌گيرند .

جهت استفاده از خدمات با شماره هاي زير تماس بگيريد

                                                        09153150004 - 09155163299 05138444300

ساكشن ترشحات ريه از بيني در مشهد : خدمات مركز پرستاري در منزل سروش علاوه بر (تخليه ترشحات ريه-ساكشن ريه بيمار كرونايي-ترتيب ساكشن دهان و بيني-آموزش ساكشن-مراقبت هاي پرستاري در ساكشن-دستگاه تخليه خلط ريه-ساكشن تراكئوستومي-نحوه ساكشن بيمار)  عبارتند از 1- خدمات پزشكي و پرستاري به طور شبانه روزي و ۲۴ ساعته ارائه مي‌شود 2- تيم پزشكي شامل ويزيت پزشك عمومي و متخصص مي‌باشد 3- تيم اورژانس و پرستاري ۲۴ ساعته در خدمت بيماران هستند 4 - خدمات مراقبين كه در شيفت  روز يا  شب به منزل اعزام مي‌شوند شامل دارو دادن دستشويي و حمام بردن _ شستن لباس _ غذا درست كردن و غذا دادن به بيمار است 5-  مراقبين علاوه بر انجام امور مربوط به بهداشت و تغذيه سالمند، به عنوان يك همدم براي روحيه دادن به بيماران نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. در شرايطي كه امروزه فرزندان مشغله زيادي دارند و زمان كوتاهي براي هم صحبتي با افراد سالمند دارند، روحيه دادن مراقب به سالمند و بيمار مي‌تواند در بهبود وضعيت بيماري آنها خيلي مهم باشد مي باشد.

ساكشن چيست؟

ساكشن روشي براي پاكسازي ترشحات با استفاده از فشار منفي و با كمك يك كاتتر ساكشن با اندازه مناسب است. اين روش ممكن است توسط يك پرستار سالمند يا تيم پزشكي در مواقع اضطراري يا به عنوان بخشي از مراقبت از بيمار انجام شود.

هدف از ساكشن دهاني حفظ رطوبت و سلامت حفره دهان بيمار و يا از بين بردن خون و استفراغ در مواقع اضطراري است. همچنين هدف از ساكشن تراشه، پاكسازي ترشحات ريه در بيماراني است كه نمي توانند به طور موثر براي پاكسازي ترشحات ريه سرفه كنند. ممكن است بيمار كاملاً هوشيار باشد يا سطح هوشياري او كاهش يافته باشد. ساكشن ترشحات مجاري هوايي بيمار را پاك كرده و راه هاي هوايي را براي جلوگيري از آتلكتازي ثانويه و انسداد باز مي كند و اكسيژن رساني موثر و كافي را به وجود مي آورد.

ساكشن ترشحات بيمار

يكي از مشكلاتي كه اكثر خانواده ها پس از ترخيص بيماران مبتلا به مشكلات تنفسي با آن مواجه هستند، مراقبت از آنها در منزل است. بيماراني كه مشكلات تنفسي دارند يا از لوله تراكئوستومي استفاده مي كنند نياز به ويزيت پزشك و ساكشن دارند. البته انجام اين كار در خانه كمي سخت است و ممكن است اعضاي خانواده نتوانند از عهده آن برآيند. به همين منظور اكثر مراكزي كه خدمات مراقبتي ارائه مي كنند، علاوه بر سرم تراپي در منزل، خدماتي مانند پانسمان زخم، ساكشن و مراقبت از بيمار را نيز انجام مي دهند.

روش هاي ساكشن حلق و ريه در منزل

چهار روش براي ساكشن ترشحات راه هوايي وجود دارد كه مي توان به صورت زير آن ها را دسته بندي كرد:

    ساكشن بيني

در شستشوي بيني، لوله اي حاوي ذرات ريز به داخل بيني وارد مي شود. اين نوع ساكشن در صورت وجود مخاط داخلي زياد يا مسدود شدن مجاري بيني با ترشحات، مفيد خواهد بود.

    ساكشن دهاني

براي ساكشن ترشحات دهان معمولاً از نوك يك لوله پلاستيكي نسبتاً سخت با دسته مكش استفاده مي كنند. هنگامي كه بيمار به دليل ناتواني در بلع مايعات يا غذا قادر به دفع ترشحات ريوي با سرفه يا آسپيراسيون از دهان نباشد، ساكشن دهاني مفيد است.

    ساكشن نازوفارنكس و حنجره (ساكشن حلق)

يك لوله پلاستيكي نازك و انعطاف پذير يا  كاتتر از راه بيني يا دهان به حلق و پشت گلو وارد مي شود. اين نوع ساكشن زماني استفاده مي شود كه ترشحات در پشت گلو جمع شده و بيمار قادر به بلع يا سرفه نباشد.

    ساكشن عميق

با ساكشن قوي مي توان ترشحات ته تنفس بيمار را خارج كرد. اين روش اغلب با استفاده از يك سيستم تهويه مانند لوله تراكئوستومي انجام مي شود. در اين نوع ساكشن، مخاط از انتهاي ناي در ريه ها و محلي به نام كارينا (قسمتي كه ناي به دو نايژه تقسيم مي شود) جمع آوري و خارج مي شود. اين روش طبق ويزيت پزشك در منزل در شرايط اورژانسي اتفاق مي افتد كه ترشحات را نمي توان با روش هاي ديگر خارج كرد و بيمار مضطرب و احساس افسردگي مي كند.

نكات مهم هنگام ساكشن

روش همكاري  و علت انجام ساكشن را براي بيمار توضيح دهيد.

محيط و تجهيزات لازم را آماده كنيد.

بهتر است در صورت امكان از كاتترهاي كوچكتر استفاده كنيد.

ضخامت راه هوايي در بزرگسالان نبايد از نصف قطر داخلي راه هوايي تجاوز كند.

براي آماده سازي بيماران چه بزرگسال يا كودكان براي ساكشن ابتدا به بيمار اكسيژن ۱۰۰% داده و مقدار fio2 را به ۱۰% در نوزاد افزايش دهيد. اين كار ۳۰ تا ۶۰ ثانيه قبل از ساكشن به ويژه براي بيماران هيپوكسيك توصيه مي شود.

ساكشن حلق و ريه بيمار

 فرآيند حذف ترشحات و مخاط از بيني، گلو، ناي و دهان را خلط مي گويند. اين عمل توسط ابزاري به همين نام انجام مي شود. به دليل تجمع مخاط در بيني، دهان، حلق و ناي در بيماران مبتلا به مشكلات تنفسي، راه هوايي مسدود شده و تنفس دشوار مي شود.

علاوه بر اين، كساني كه به هر دليلي از سرفه و خلط رنج مي برند، ممكن است روند تنفس را با مشكل مواجه كنند. ساكشن بيمار در هر دوي اين موارد مهم است.

علت ساكشن چيست ؟

هدف از ساكشن ممكن است كمك به حذف مواد زائد مانند خون، مايع استفراغ شده و مخاط از مجاري تنفسي افرادي باشد كه نمي توانند سرفه كنند. همچنين در بيماران با سطح هوشياري پايين، ساكشن باعثحفظ رطوبت در ناحيه تنفسي، دفع مايعات از دهان و سيستم تنفسي به ويژه ريه ها و حلق مي شود. بيماري هايي مانند كرونا دلتا نياز به ساكشن ريه دارند.

افراد نيازمند به ساكشن حلق و ريه

افرادي كه به ساكشن حلق و ريه نياز دارند عمدتاً زنان، مردان، سالمندان، كودكان و نوزادان مبتلا به بيماري هاي تنفسي يا افرادي با سطح هوشياري پايين هستند. همانطور كه اشاره كرديم افرادي كه به دليل تجمع مخاط در مجاري تنفسي مشكل ورود هوا به ريه دارند بايد از ساكشن به مدت روزانه سه يا چهار بار استفاده كنند.

براي انجام اين عمل بايد از افراد حرفه اي استفاده شود. اين افراد بايد ميزان ساكشن مورد نياز هر بيمار را به خوبي تشخيص دهند. مكش نامناسب باعث ماندن مقداري خلط در مجاري تنفسي مي شود. خلط باقي مانده باعث عفونت هاي تنفسي و ريوي شده و وضعيت بيمار بدتر مي شود.

به خاطر داشته باشيد كه براي خروج خلط از مجرا هاي تنفسي نبايد به صورت افراطي از ساكشن استفاده كرد. زيرا شدت مكش بالا مي تواند توليد خلط را افزايش دهد. اين به نوبه خود باعث انسداد بيشتر راه هاي هوايي و افزايش تنگي نفس بيمار مي شود. ساكشن بيمار در موارد زير قابل استفاده است:

    افزايش سرفه هاي بيمار

    مشكل بيمار در تنفس

    صداي تنفس بسيار سريع در بيمار

    شنيدن صداي غرغر هنگام نفس كشيدن بيمار

اگر بيمار مشكوك به ساكشن باشد. (اين امكان وجود دارد كه آب يا غذا به جاي گلو وارد ريه هاي بيمار شود.)

عوارض ساكشن

هيچ مانعي براي ساكشن ريه و حلق وجود ندارد. نيازهاي بيمار اولويت ساكشن را تعيين مي كند. ساكشن هم مانند ساير درمان ها عوارض و خطراتي دارد. پزشك سابقه بيماراني مانند برادي كاردي، هيپوكسي و غيره را ارزيابي خواهد كرد و اقدامات احتياطي انجام خواهد شد.

در نهايت، اگر مزاياي استنشاق بيشتر از خطرات باشد، يك دستگاه استنشاقي تجويز مي شود. اگر فرد مسن باشد، فردي با عنوان پرستار سالمند در منزل و فردي آموزش ديده كمك خوبي براي او خواهد بود.

نكات مهم در مورد انجام ساكشن ترشحات بيمار در منزل

از نظر خدمات پرستاري در منزل سروش  در مورد ساكشن ترشحات ريوي بيمار يك نكته مهم وجود دارد. اكثر افرادي كه اكثرا از اقوام و دوستان بيمار هستند، با در نظر گرفتن وضعيت بيمار خروپف يا خس خس و ساير صداهاي بيمار، تصور مي كنند كه با ساكشن بيمار در منزل اين حالت برطرف مي شود. علت ايجاد صدا تشخيص داده مي شود و نحوه حذف آن بايد توسط پرسنل پزشكي انجام شود. ساكشن ريوي خانگي تنها زماني قابل  انجام است و موثر است كه ترشحات در گلوي بيمار باشد و با ساكشن خارج شود و اگر علت آن ادم ريوي يا ترشحات درون خود ريه باشد قابل انجام نيست و بايد فرد به بيمارستان منتقل شود. توجه داشته باشيد كه ساكشن بيمار در منزل و حتي در يك مركز درماني يك روش خاص و مهم است و عدم درك بيمار از ساكشن و نحوه استفاده از دستگاه ساكشن مي تواند او را در معرض خطر قرار دهد. در نتيجه راه هوايي منجر به تنگي نفس مي شود و نرسيدن اكسيژن و هوا به بيمار باعث مرگ او خواهد شد، بنابراين به دليل اهميت اين موضوع، راه هوايي بيمار بايد هميشه باز باشد و اكسيژن رساني انجام شود.

راهنماي انجام ساكشن

خودتان را معرفي كنيد و هويت بيمار را تاييد كنيد. روش را توضيح دهيد و رضايت بيمار را جلب كنيد.

بيمار را بررسي كنيد و مطمئن شويد كه ساكشن لازم است.

تمام تجهيزات و ابزارهاي لازم براي انجام دادن كار را آماده كنيد.

بهتر است بيمار را به آهستگي در وضعيت عمودي قرار دهيد.

پالس اكسيمتري را به بيمار وصل كنيد.

دست هايتان را بشوييد.

از وسايل حفاظتي مانند دستكش، پيش بند و محافظ چشم استفاده كنيد.

كاتتر ساكشن را به شيلنگ ساكشن وصل كنيد.

كاتتر را به آرامي وارد وريد كرده و از فشار منفي براي خارج كردن كاتتر استفاده كنيد.

كاتتر و دستكش را در ظرف ضايعات عفوني قرار دهيد و خط مكش را با سرم بشوييد.

آنچه را كه انجام مي دهيد و مشاهده مي كنيد در پرونده بيمار ثبت و گزارش كنيد.

براي جلوگيري از آسيب به لايه مخاطي ناي، مكش كم عمق و سبك توصيه مي شود و زمان هر سيكل ساكشن نبايد بيش از ۱۵ ثانيه باشد.

ساكشن بيمار گاهي اوقات مي تواند يك اورژانس پزشكي باشد، مراقبين بيمار بايد توجه داشته باشند كه اگر راه هوايي بيمار به دليل ترشحات و اجسام خارجي مسدود شده باشد و سطح اكسيژن كاهش يابد، قطعاً بيمار از هوش مي رود و احتمال خفگي بيمار وجود دارد در چنين مواقعي حتماً در اسرع وقت با مركز اورژانس ۱۱۵ تماس بگيريد تا اقدامات فوريت هاي پزشكي انجام شود و در صورت عدم وجود اورژانس پزشكي، ما مي توانيم با اعزام آمبولانس به محل بيمار شما را از خطر احتمالي نجات دهيم.

ساكشن ترشحات ريه از بيني در مشهد : ما در اين مطلب به موضوعات تخليه ترشحات ريه-ساكشن ريه بيمار كرونايي-ترتيب ساكشن دهان و بيني-آموزش ساكشن-مراقبت هاي پرستاري در ساكشن-دستگاه تخليه خلط ريه-ساكشن تراكئوستومي-نحوه ساكشن بيمار پرداختيم. ضمنا مجموعه پرستاري در منزل سروش در مورد ساكشن ترشحات ريه از بيني در مشهد هم با بهترين شرايط در خدمت شما عزيزان مي باشد شما عزيزان ميتوانيد جهت دريافت مشاوره رايگان با يكي از شماره هاي زير تماس برقرار نماييد.

09153150004 - 09155163299 05138444300



محدوده تحت پوشش مرکز خدمات پرستاری سروش سراسر شهر مشهد می باشد از جمله محلات زیر :
کوی دکتری - راهنمایی - فلسطین - سجاد - ارشاد - آبکوه (سعدآباد) - گوهرشاد - کلاهدوز - سعدآباد - صاحب الزمان - احمدآباد - فرامرز عباسی - بهاران - کارخانه قند (جانبازان) - عامل - حضرت ابوطالب(گلبرگ) - حضرت عبدالمطلب(قائم ع) - کوی امیر المومنین - فدک - هدایت - ایثارگران - شفا - سمزقند - شهیدهنرور - شهید مطهری - حسین باشی - آیت الله عبادی - کاشانی - زرکش - مشهدقلی - نوده - حجت - خین عرب - قدس - نوید - اسماعیل آباد - خیر اباد - فاطمیه - گاز - مسلم - رسالت - راه آهن - بلال - بهمن - خواجه ربیع - مهر مادر - مهر مادر شمالی - قرقی - مهرگان - عباس آباد - دروی - سیس آباد - طبرسی شمالی - ایثار - فجر - وحید - تلگرد - کوی مهدی - گلشور(بهشت) - طلاب - پنج تن - التیمور - رده - شهیدقربانی - مهدی آباد - ثامن - امیرالمومنین - شهید آوینی - نیزه - مهرآباد - جلالیه - رضاییه - سجادیه - کوی سلمان - حسین آباد - شهرک شیرین - آقا مصطفی خمینی - امیرآباد - شهیدمعقول - کشاورز - شهید رجایی - پورسینا - کنه بیست - اروند - انصار - شهید باهنر - شهید بسکآبادی - چهنو - مصلی - کارمندان دوم - کارمندان اول - شهید رستمی - شیرودی - کوی ۲۲بهمن - کوی پلیس - کوشش - مقدم - 17شهریور - کارگران - پروین اعتصامی - طرق۲ - زارعین - ابوذر - انقلاب - بهارستان - خلج - قائم - المهدی - سیدی - عسگریه - عنصری - سرشور - جنت - آبشار - بهشتی - امام خمینی - امام رضا (ع) - طالقانی - زکریا - سرافرازان - چهارچشمه - کوثر - رضاشهر - نوفل - نیروهوایی - شقایق۱ - شقایق۲ - گلدیس - ولیعصر - لادن - اقبال - آب و برق - هنرستان - هاشمیه - قاسم آباد - شهرک غرب - رازی - شریعتی - شاهد - شهید فلاحی - فرهنگیان - رسالت - لشگر - امامیه - حجاب - ایثارگران - استاد یوسفی - امام هادی - خاتم الانبیاء - آزادشهر - سیدرضی - دانش آموز - دانشجو- شریف - فارغ التحصیلان - تربیت - شهیدرضوی - زیبا شهر - وکیل آباد - امیریه - الهیه - مجیدیه – جاهدشهر-نمایشگاه - صفی آباد - رحمانیه - نقویه - صادقیه - کلاته برفی - چهاربرج - فردوسی - بالا خیابان - پایین خیابان